معدن زغال سنگ تخت زیتون

معرفی معادن

معدن زغال سنگ تخت زیتون

موقعیت جغرافیایی و اقلیمی طبس

شهرستان طبس با وسعت ۵۵۴۶۴ کیلومتر مربع و با جمعیتی حدود ۶۳۰۴۷ نفر در شمال غرب استان خراسان جنوبی و در فاصله حدود ۳۰۰ کیلومتری غرب مرکز استان واقع شده است که شمال به برد سکن از توابع خراسان رضوی و از غرب به استانهای سمنان، اصفهان، و از جنوب به استانهای کرمان و یزد و از شرق به شهرستانهای بیرجند ، فردوس  و نهبندان از توابع خراسان جنوبی متصل می باشد.

این شهرستان بخش وسیعی از مساحت استان را تشکیل داده و داری ٣ شهرستان و ٨ دهستان میباشد. فاصله آن با مرکز استان شهرستان بیرجند میباشد. طبس در سال ١٣٨٠ بر اساس مصوبه هیئت محترم وزیران از استان خراسان جدا و به استان یزد ملحق شد. سپس در سال ١٣٩٢ از استان یزد جدا و به استان خراسان جنوبی پیوست. این شهرستان در طول جغرافیایی ۵۵ درجه و ٢٠ دقیقه تا ۵٨ درجه ١۵ دقیقه و عرض جغرافیایی ٣٣ درجه و ٣٧ دقیقه واقع شده و ارتفاع متوسط آن از سطح دریا ۶٩٠ متر است.

آب و هوای شهرستان طبس گرم و خشک با میانگین سالانه ٢١ در جه سانتیگراد میباشد. بر این اساس حداکثر دما ۵٣ درجه سانتیگراد در تیر ماه و حداقل دما ٩ درجه سانتیگراد در بهمن ماه است. میانگین ۹۱/۶ میلیمتر است. میانگین رطوبت نسبی شهرستان حداقل ١۵ و حداکثر ۶۵ درصد گزارش شده است.

محل و موقعیت جغرافیائی معدن

این معدن در فاصله ۱۶۶ کیلومتری جنوب ‌‌شرقی طبس در استان خراسان رضوی قرار گرفته است. راه دسترسی به معدن از دو طریق امکان پذیر است ، مسیر اول شامل ۱۳۳ کیلومتر در مسیر جاده اسفالته طبس-دیهوک-راور و ۳۳ کیلومتر در مسیر راه خاکی معدن و مسیر دوم شامل ۶۸ کیلومتر در مسیر اسفاله طبس-نیستان ، ۷۱ کیلومتر در مسیر جاده شوسه نیستان-نایبند و ۱۲ کیلومتر جاده خاکی معدن میباشد . حداقل و حداکثر ارتفاع از سطح دریا ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ متر می‌‌باشد. با توجه به شرایط آب و هوائی سالیانه بطور متوسط ۱۱ تا ۱۲ ماه امکان فعالیت معدنی نیز می‌‌باشد .

زمین شناسی منطقه

رسوبات زغال دار ایران از نظر موقعیت جغرافیایی و زمین شناسی در دو حوزه البرز و طبس – کرمان بترتیب در شمال و ایران مرکزی واقع شده است و از نظر چینه شناسی در گروه شمشک با سن تریاس پسین و ژوراسیک پیشین قرار گرفته اند. در ایران مرکزی رسوبات زغالدار فوق متعلق به سازند و بخش قدیر بوده و سن آن تریاس پسین تعیین شده است.حوضه تشکل رسوبات زغالدار مربوط به رخساره کناره دریایی بوده و اغلب در پی پیشرفتهای مقطعی دریا ماسه سنگهای حاوی فسیلهای دریایی شامل دو کفه ایها در این رسوبات قابل مشاهده است. با توجه به رخساره و محیط تشکیل رسوبات زغالدار در هر حوضه تشکیل زغال ثبات و یکنواختی ضخامت لایه های زغالی در فواصل حدود ١ کیلومتر دور از انتظار نیست.

ساختمان زمین شناسی منطقه

منطقه مورد مطالعه بطور عمده از یک آنتی کلین با محوری حدودا” شمالی- جنوبی تشکیل شده است و بخش عمدهای از یال شرقی آن بوسیله یکی از شاخه های گسل نایبند به زیر پوشش آلوویم رفته است.هسته آنتی کلین را آهکTRn2 تشکیل داده است که بر روی رسوبات فوقانی و رسوبات قدیر قرار گرفته اند. گسلهای اصلی و فرعی منطقه را به بلوکهایی تقسیم کرده اند. شیب طبقات بین ۳۵ تا ۷۰ درجه متغیر بوده که این تغییرات عمدتاً در مجاورت گسلها زیاد میشود.

ارزیابی ذخایر

عملیات اکتشافی دقیق معادن زغالسنگ تنها با حفر گمانه امکان پذیر است در این معدن اکتشاف نیز همزمان با بهره برداری و پیشروی اکلونها و افقهای استخراجی صورت میگیرد.بر اساس گواهینامه اکتشاف معدن به شماره ۵۴۵۰۱ مورخ  میزان ذخیره قطعی در معدن در۳۰ /۱۰/ ۸۱ بلوکهای قابل بهره برداری ۲۰۶۰۰۰ تن زغال کک شو و ۱۹۰۰۰۰ تن زغال حرارتی بوده است. اما از آنجاکه اکتشافات این معدن دقیق نبود و شناسایی دقیقتر لایه زغال همزمان با بهره برداری صورت می گیرد احتمال می رود ذخیره این معدن بیش از مقدار پیش بینی شده می باشد.